Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af aftalen om strafreform og kriminalforsorgens økonomi 2026-2030 m.v.)

11. November 2025

Justitsministeriet

11. november 2025

 

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af aftalen om strafreform og kriminalforsorgens økonomi 2026-2030 m.v.)

Ved brev af 14. oktober 2025 har Justitsministeriet anmodet om en udtalelse om udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af aftalen om strafreform og kriminalforsorgens økonomi 2026-2030 m.v.).

I den anledning skal Landsforeningen af Forsvarsadvokater (LFFA) bemærke følgende:

Ad strafskærpelser (pkt. 2.1-2.10, 2.12, 2.14, 2.16, 2.17)

Forslaget indeholder en lang række forslag om skærpelse af straffen for bl.a. grov vold, kvindelig omskæring og særdeles grov vold.

LFFA har principielt en neutral holdning til skærpelse af straffe, da det er et politisk spørgsmål forbeholdt lovgiverne at afgøre.

Gennem de seneste ca. 25 år er der vedtaget mange strafskærpelser for forskellige former for forbrydelser – herunder også nogle af de forbrydelser, hvor der foreslås yderligere strafskærpelser.

LFFA opfordrer til, at lovgiver ved hver strafskærpelse klart tilkendegiver, hvad der konkret ønskes opnået. Er det af hensyn til ofrene, retsfølelsen eller er det for at mindske kriminaliteten?

Derudover bør effekten af tidligere strafskærpelser for de samme forbrydelser analyseres, forinden der foreslås nye strafskærpelser.

Ad varetægtssurrogat på egen bopæl med elektronisk fodlænke (pkt. 2.20) og yderligere tiltag til at nedbringe omfanget af varetægtsfængsling (pkt. 2.21)

Danmark er et af de lande, der varetægtsfængsler flest personer sammenlignet med andre lande i Europa.

De personer, der er varetægtsfængslede, har meget ringere vilkår, end de der afsoner, og det har store menneskelige konsekvenser – særligt med de lange sagsbehandlingstider ved domstolene.

Det er vigtigt at huske på, at en del af de varetægtsfængslede bliver frifundet.

LFFA finder det positivt, at der fremsættes forslag om varetægtssurrogat på egen bopæl med elektronisk fodlænke og yderligere tiltag til at nedbringe omfanget af varetægtsfængsling.

LFFA er glade for, at der i forslaget på side 111 to steder henvises til forslag fremsat af LFFA og tænketanken Forsete. Forhåbentlig kan det idekatalog som LFFA og Forsete sidste år udarbejdede i fællesskab give inspiration til flere lovændringer. Idekataloget kan læses på LFFA’s hjemmeside: https://lffa.dk/500-2/

Ad forhøjelse af grænsen for prøveløsladelse for livstidsdømte (2.22)

Det foreslås, at grænsen for, hvornår der tidligst kan ske prøveløsladelse for livstidsdømte, skal hæves fra 12 til 20 år.

Som nævnt ovenfor har LFFA principielt en neutral holdning til skærpelse af straffe.

LFFA opfordrer til, at det undersøges nærmere, hvilken betydning det kan have for den livstidsdømte, at muligheden for prøveløsladelse rykkes så langt ud i fremtiden.

Det kan blive svært for den livstidsdømte at tro på, at prøveløsladelse en dag bliver en realitet, hvilket kan gøre arbejdet med resocialisering med den enkelte livstidsdømte sværere for Danmarks Fængsler (tidl. Kriminalforsorgen).

Det kan også give ekstra udfordringer i selve afsoningsforløbet, at den indsatte har svært ved at tro på, at den pågældende en dag kan blive prøveløsladt.

Ad økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Af forslaget fremgår på side 181:

Sammenlagt forventes lovændringerne at øge kapacitetsbehovet i kriminalforsorgen med ca. 60 pladser i 2026 stigende til ca. 480 pladser i 2030.

LFFA opfordrer til, at det undersøges nærmere, om det er realistisk at skaffe så stort et antal nye pladser i Danmarks Fængsler, idet LFFA finder det helt afgørende, at der er det fornødne personale til rådighed. Ellers bliver konsekvensen endnu længere ventetid for at komme til afsoning og forringede muligheder for, at den enkelte indsatte får gennemført en hensigtsmæssig afsoning.

Med venlig hilsen

Kåre Pihlmann

Se andre høringssvar

Se alle
11.11.2025
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af st...
Læs mere link
05.11.2025
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lo...
Læs mere link
02.04.2025
Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskni...
Læs mere link
01.04.2024
Høring over udkast til bekendtgørelse om politiets anve...
Læs mere link
Skriv til os

Ring til os